Bu kitap; çoğu gitaristin mekanik anlamda kullandığı fakat tam olarak ne olduğu hakkında bilgi sahibi olmadığı geleneksel akor yapılarının gitar üzerinde kuruluş mekanizmalarını analiz ederek göstermek, bu yapıların modal mekanizmalarla olan ilişkilerini de ortaya koyarak, ses dizilerini kontrol altına almak ve belli akor kalıpları üzerinde doğaçlama yapma konusunda “başlangıç” düzeyinde dahi olsa, bir fikir edindirmek amacı ile hazırlanmıştır. Bu yaklaşımla verilen örneklerin (hem akor yapısı ve pozisyonları, hemde modal mekanizmalar) on iki tondaki bütün varyasyonlarını kullanarak çeşitlendirilmesi gerekmektedir. Bu çeşitlemenin yapılmaması durumunda yapılan çalışmalar ister istemez gitar üzerindeki düşüncenizi statik hale getirecektir. Dolayısıyla durumunuzda kayda değer bir değişme olmayacaktır. Bu noktada, özellikle doğaçlamada müzikal unsurların zihinde hızlı kurgulanması, enstrümana uygulanması ve çeşitliliğinin çok önemli olduğunu söyleyebiliriz. Kitabın bazı kısımlarında da; bugünkü kullanımları ile Grek kökenli modların, duyum olarak bugünkü Türk müziğinde bize “çağrıştırdığı” bazı makamlarla eşleştirildiklerini göreceksiniz. Amacım, Türk müziğinde nazarî konularda hala devam etmekte olan bazı tartışmaların içine girmek değildir. Tarihsel anlamda makamların geçirdiği değişiklikler göz önünde bulundurulduğunda, bunların birbirinden ayrılmalarını sağlayacak çok önemli nüanslara sahip olduğu zaten bilinmektedir. Unutulmamalıdır ki bu tarihsel değişiklik Grek kökenli modlar için de söz konusudur. O zaman günümüzün yaygın ses sistemleri üzerinden hareket etmemiz ve yaptığımız yorumlarda da “tarihsel kullanımlarının daha farklı olabileceğini” daha işin en başında belirtmek, ihtiyatlı bir bilimsel bakış sağlamak adına yerinde olacaktır. Dolayısıyla mukayeselerde, Grek kökenli modlarda “tampere sistem”' den, Türk müziği konusundaki mukayeseler hakkında da, bugünkü Türk Müziği ses sisteminin kuruluşunda çok önemli çalışmalar yapmış olan üstad Hüseyin Saadettin Arel' in ses sisteminden yararlanıldığını belirtmek istiyorum. Mukayeselerin amacının, metnin içinde de belirttiğim gibi ancak bize “kabaca” bir fikir vermek olduğunu da ayrıca vurgulamak isterim. Ayrıca ikinci baskıda kitaba eklediğimiz video dosyalarında da konuların canlı örneklerini dinlemeniz ve izlemeniz mümkündür. M.Safa YEPREM
Bu kitap; çoğu gitaristin mekanik anlamda kullandığı fakat tam olarak ne olduğu hakkında bilgi sahibi olmadığı geleneksel akor yapılarının gitar üzerinde kuruluş mekanizmalarını analiz ederek göstermek, bu yapıların modal mekanizmalarla olan ilişkilerini de ortaya koyarak, ses dizilerini kontrol altına almak ve belli akor kalıpları üzerinde doğaçlama yapma konusunda “başlangıç” düzeyinde dahi olsa, bir fikir edindirmek amacı ile hazırlanmıştır. Bu yaklaşımla verilen örneklerin (hem akor yapısı ve pozisyonları, hemde modal mekanizmalar) on iki tondaki bütün varyasyonlarını kullanarak çeşitlendirilmesi gerekmektedir. Bu çeşitlemenin yapılmaması durumunda yapılan çalışmalar ister istemez gitar üzerindeki düşüncenizi statik hale getirecektir. Dolayısıyla durumunuzda kayda değer bir değişme olmayacaktır. Bu noktada, özellikle doğaçlamada müzikal unsurların zihinde hızlı kurgulanması, enstrümana uygulanması ve çeşitliliğinin çok önemli olduğunu söyleyebiliriz. Kitabın bazı kısımlarında da; bugünkü kullanımları ile Grek kökenli modların, duyum olarak bugünkü Türk müziğinde bize “çağrıştırdığı” bazı makamlarla eşleştirildiklerini göreceksiniz. Amacım, Türk müziğinde nazarî konularda hala devam etmekte olan bazı tartışmaların içine girmek değildir. Tarihsel anlamda makamların geçirdiği değişiklikler göz önünde bulundurulduğunda, bunların birbirinden ayrılmalarını sağlayacak çok önemli nüanslara sahip olduğu zaten bilinmektedir. Unutulmamalıdır ki bu tarihsel değişiklik Grek kökenli modlar için de söz konusudur. O zaman günümüzün yaygın ses sistemleri üzerinden hareket etmemiz ve yaptığımız yorumlarda da “tarihsel kullanımlarının daha farklı olabileceğini” daha işin en başında belirtmek, ihtiyatlı bir bilimsel bakış sağlamak adına yerinde olacaktır. Dolayısıyla mukayeselerde, Grek kökenli modlarda “tampere sistem”' den, Türk müziği konusundaki mukayeseler hakkında da, bugünkü Türk Müziği ses sisteminin kuruluşunda çok önemli çalışmalar yapmış olan üstad Hüseyin Saadettin Arel' in ses sisteminden yararlanıldığını belirtmek istiyorum. Mukayeselerin amacının, metnin içinde de belirttiğim gibi ancak bize “kabaca” bir fikir vermek olduğunu da ayrıca vurgulamak isterim. Ayrıca ikinci baskıda kitaba eklediğimiz video dosyalarında da konuların canlı örneklerini dinlemeniz ve izlemeniz mümkündür. M.Safa YEPREM