İsmail Hakkı Bey, Osmanlı toplumunda bir yanda güçlü batılılaşma rüzgarları eserken, diğer yanda süregelmekte olan geleneklerin ağır bastığı anlayışın tam da çatışmaya girdiği bir dönemde yaşamıştır. Dolayısıyla İsmail Hakkı Bey bir geçiş dönemi sanatçısıydı ve Türk müziği için orijinal yaklaşımları vardı. Onun "Musiki Tekâmül Dersleri" adlı kitabı daha önce hiç incelenmemiştir. Ve bu kitap öncelikle makamlara yaklaşımı açısından Türk müziği teorisi için önemlidir. Bestelerindeki yenilikçi anlayış, bazı eski makamları "diriltme" çalışmaları, kullandığı yeni formlar (operet, marş gibi), günümüz konser anlayışına yakın icraatları ve buna benzer birçok orijinal etkinlikleri sebebiyle İsmail Hakkı Bey'in hayatı ve onun temel kitabı olan "Musiki Tekâmül Dersleri" yakından ve kapsamlı bir incelemeye değer görüldü. Kitap, bu amacı gerçekleştirmek çabası ile kaleme alınmıştır.
İsmail Hakkı Bey, Osmanlı toplumunda bir yanda güçlü batılılaşma rüzgarları eserken, diğer yanda süregelmekte olan geleneklerin ağır bastığı anlayışın tam da çatışmaya girdiği bir dönemde yaşamıştır. Dolayısıyla İsmail Hakkı Bey bir geçiş dönemi sanatçısıydı ve Türk müziği için orijinal yaklaşımları vardı. Onun "Musiki Tekâmül Dersleri" adlı kitabı daha önce hiç incelenmemiştir. Ve bu kitap öncelikle makamlara yaklaşımı açısından Türk müziği teorisi için önemlidir. Bestelerindeki yenilikçi anlayış, bazı eski makamları "diriltme" çalışmaları, kullandığı yeni formlar (operet, marş gibi), günümüz konser anlayışına yakın icraatları ve buna benzer birçok orijinal etkinlikleri sebebiyle İsmail Hakkı Bey'in hayatı ve onun temel kitabı olan "Musiki Tekâmül Dersleri" yakından ve kapsamlı bir incelemeye değer görüldü. Kitap, bu amacı gerçekleştirmek çabası ile kaleme alınmıştır.